S

Siedzimy w pracowni letterpress Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, otoczeni metalowymi czcionkami i maszynami odzyskanymi od emerytowanych zecerów i drukarzy. Przygotowując się do tej rozmowy, miałam dużą trudność w wyszukaniu informacji o Macieju, który właściwie nie dba o swoją obecność w sieci. Z jednej strony to utrudnienie – ciężko znaleźć haczyk, nie mogę odnieść się do jego innych wypowiedzi i opinii. Z drugiej strony mam poczucie, że właściwie możemy porozmawiać o wszystkim i zobaczyć, dokąd nas to zaprowadzi.

Przygotowujesz teraz unikatowy krój dla Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, który został wykorzystany do złożenia tej książki. Jak pracujesz z uczelnią?

Maciej Majchrzak: Podobnie jak z pierwszym moim klientem, gdyż również tutaj były momenty przerwy. Chociaż uczelnia ma bogatszą historię niż poprzedni klienci i zbadałem wątki związane z projektowaniem znaku w przeszłości, to jednak projektowo nic to nie wniosło. Proces poszukiwania formy był dosyć długi, przeszliśmy przez wiele szalonych pomysłów, aby w końcu osiąść na kroju, który jest tak zwanym wołem roboczym, czyli jest do wszystkiego. Zależy mi, żeby był wykorzystywany do dokumentów, ale także wytrzymał na stronie internetowej.

Co chcesz osiągnąć za jego pomocą? Jaki nastrój, jakie emocje chcesz wywołać?

Trochę zależy mi na tym, żeby był w miarę obojętny, chociaż wiem, że w wypadku typografii jest to złudne. Każdy krój niesie coś ze sobą. Ta forma nie powinna być jednak zbyt wykwintna, ma być prosta i trochę przezroczysta. Chciałem, by to był taki humanistyczny krój. Uczelnia w oczywisty sposób kojarzy mi się z humanizmem, dlatego dodałem takie elementy, które tworzą ciepłe emocje. Zależało mi również, żeby odczuć ślad pióra, kaligrafii – i by te formy liter były w miarę żywe. Nie chciałem laboratoryjnego wrażenia. To też pewnie wynika z tego, co mi się podoba, na pewno przemycam tutaj swoje upodobania. Chociaż podobają mi się również ostre, geometryczne formy. To wszystko zależy od okoliczności, nastroju, rodzaju zadania.


Fragment wywiadu z książki „Typohistorie. Wywiady i artykuły o typografii i projektowaniu pisma” (Wydawnictwa: ASP we Wrocławiu, 2019), zespół redakcyjny: Beata Bartecka, Maciej Majchrzak, Iwona Matkowska.

rozmowa: Beata Bartecka